МОДЕЛЮВАННЯ ОБСЯГУ ПРОДУКЦІЇ ДЛЯ ЗАДОВОЛЕННЯ ПОПИТУ ЗА ДОПОМОГОЮ ДИНАМІЧНОЇ МОДЕЛІ ЧАСТКИ РИНКУ ТА ІНТЕРВАЛЬНОЇ МОДЕЛІ РОЗМІРУ РИНКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20535/2307-5651.15.2018.132225

Ключові слова:

ринкова частка, конкурентна взаємодія, модель Лотки-Вольтерра, прогнозування розвитку ринку, інтервальна модель розміру ринку

Анотація

У статті розглянута математична модель аналізу і прогнозування ринкової частки підприємства, модель інтервальної оцінки розміру ринку та обсягу продукції, який би задовольняв існуючий та прогнозний попит з урахуванням функції корисності продукту та виду конкурентної взаємодії. У роботі проаналізована модель залежностідинаміки частки ринку від зміни із часом корисності продукту підприємствата продуктів її головних конкурентів.
Для визначення обсягу продукції підприємстварозглянута імовірнісна модель визначення розміру ринку та здійснений перехід до інтервальної моделі, яка дозволяє врахувати коливальний характер цін.Показано, що розглянута модель дозволяє дослідити динаміку розвитку та проаналізувати стратегії поведінки підприємствана ринку. Крім цього,доведено на історичних даних, що модель дає достатньо точні результати та прийнятне відхилення.У результаті на основі запропонованої моделі визначені межі, у яких буде коливатися розмір ринку тапроаналізована динаміка розвитку підприємства та його конкурентів. Важливо зазначити, щорозглянуті дані враховують можливі коливання ціни у визначеному інтервалі, а також можливу зміну конкурентних позиції на ринку. На основі даних динаміки частки ринку
та загального розміру ринку побудований інтервал для визначення обсягу продукції, який би задовольняв попит на товар компаній. Визначний прогнозний обсяг продукції, який потрібно поставляти на ринок кожне із підприємств для задоволення попиту. Для розглянутого сценарію були сформовані припущення щодоподальшої стратегії поведінки компанії для збереження, а також посилення своїх конкурентних позицій на ринку. Отже, у роботі показано, як на основі динамічної моделі частки ринку та моделі інтервального розрахунку розміру
ринку з урахуванням коливального характеру цін та можливої зміни конкурентних позиції,підприємство може визначити напрям своєї товарної та маркетингової політики, оперуючи функцією корисності продукту, часткою ринку та інтервальною оцінкою розміру ринку.

Посилання

Мак-Дональд М. Стратегическоепланированиемаркетинга [Текст] /М. Мак-Дональд. – СПб. : Питер, 2000. – 320 с.

Lotka A. ElementsofPhysicalBiology / A.J. Lotka. – Baltimore: WilliamsandWilkins, 1925 – 460 c.

Вольтерра В. Математическаятеорияборьбы за существование / В. Вольтерра ; пер. с фр. под ред. Ю. М. Свирежева. – М. : Наука, 1976. – 286 с.

Baumol W.J. Contestablemarkets: Anuprisinginthetheoryofindustrystructure / W.J. Baumol

// AmericanEconomicReview. – 1982. – №72. – С. 1–15.

Modis T. Insightsoncompetitionfrom a science-basedanalysis / T. Modis // Advan-?esinPsychologyResearch. – 2011. – №88. – С. 1–25.

Chiang S. AnapplicationofLotka–VolterramodeltoTaiwan'stransitionfrom 200 mm to 300 mmsiliconwafers / Su-YunChiang //TechnologicalForecastingandSocialChange. – 2012. –

№79. – С. 383–392.

Базыкин А. Д. Нелинейнаядинамикавзаимодействующихпопуляций / А. Д. Базыкин. – Москва-Ижевск: Институткомпьютерныхисследований, 2003. – 368 с.

Marasco A. MarketsharedynamicsusingLotka–Volterramodels / A. Marasco, A. Picucci, A. Romano // TechnologicalForecasting&SocialChange. – 2016. – №105. – С. 49–62.

Жуковская О. А. Формальная модель оценки ёмкости рынка в условиях интервальной неопределенности / О.А. Жуковская // Журнал «Управляющие системы и машины». –

– № 5.– С. 88–92.

Жуковська О. А. Економіко-математичне моделювання ємності ринку та ринкової частки компанії / О. А. Жуковська, П. А. Нікітіна // Економічний вісник. – 2016. – №13. – С. 546–550.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Економіко-математичне моделювання бізнесових процесів