СУТНІСТЬ ЗЕЛЕНОГО МАРКЕТИНГУ
DOI:
https://doi.org/10.20535/2307-5651.15.2018.132529Ключові слова:
зелений маркетинг, традиційний маркетинг, маркетинг навколишнього середовища, екологічний маркетинг, зелений комплекс маркетингу, екологічна обізнаність споживачів,Анотація
В останні роки глобальне середовище погіршилося через поступове зростання населення. Знищення екологічних систем пов'язане зі способом життя та поведінкою споживачів, а саме з надмірним споживанням та нераціональним використанням ресурсів.
До найважливіших глобальних екологічних проблем можна віднести зміни клімату, утрату біорізноманіття, забруднення атмосфери, утилізацію відходів. Сьогоднішній стан навколишнього середовища та катастрофічні наслідки життєдіяльності людства вимагають перегляду існуючих підходів до господарювання. Новий підхід має базуватись на глибокій повазі до довкілля, раціональному використанні ресурсів та переробці відходів виробництва і споживання. Однією з таких концепцій є зелений маркетинг. У статті дістало подальшого розвитку визначення екологічного маркетингу, що на відміну від існуючих, акцентує увагу на належності екологічного маркетингу до соціально-етичного маркетингу та узгодженні економічних та екологічних інтересів споживача, виробника та суспільства, шляхом формування та задоволення попиту на екологічну (екофрендлі, нешкідливу для довкілля) продукцію. Обґрунтовано відмінності зеленого маркетингу та традиційного. Основними відмінностями зеленого маркетингу є фокусування на довгострокових наслідках; першочергове зосередження на проблемах довкілля; маркетингове супровдження всього ланцюжка вартості товару від видобутку сировини до споживання і утилізації; застосування проактивної стратегії поводження з відходами. Виявлено основні переваги та проблеми використання зеленого маркетингу на підприємстві. Розширено поняття «зеленого» комплексу маркетингу шляхом додавання ще двох елементів: «Люди» та «Процеси». Зелений маркетинг заохочує покращення екологічної обізнаності клієнтів та надання їм можливості брати участь у природоохоронній діяльності, допомагає раціоналізувати використання обмежених ресурсів. Зелений маркетинг сприяє виробництву та розповсюдженню екологічно чистих товарів та послуг, що максимально задовольняє потреби споживачів найбільш екологічно чистим способом. Це сприяє зменшенню виснаження та експлуатації природних ресурсів.
Посилання
Hristo Katrandjie, Ecological Marketing, Green Marketing, Sustainable Marketing:
Synonyms оr аn Evolution оf Ideas? Economic Alternatives, Issue 1, 2016, pp. 71-82.
Mehdi Abzari, Faranak Safari Shad, Ali Akbar Abedi Sharbiyani, Atefeh Parvareshi
Morad Studying the effect of green marketing mix on market share increase European
Online Journal of Natural and Social Sciences, 2013, Vol 2, No3 (s), pp.641-653 URL:
http://european-science.com/eojnss/article/view/477/pdf [Accessed 10 Oct 2017]
Kumar Rajeev Green Marketing Strategies and their Impact on Business Performance
URL: http://hdl.handle.net/10603/173775 [Accessed 12 Oct 2017]
Chamorro, A., & Bañegil, T. M. (2006). Green marketing philosophy: a study of Spanish
firms with ecolabels. Corporate Social Responsibility and Environmental Management,
(1), 11-24. URL: http://dx.doi.org/10.1002/csr.83 [Accessed 2 Dec 2017]
Corporate Social Responsibility: Adoption of Green Marketing by Hotel Industry S.
Punitha & Roziah Mohd Rasdi Asian Social Science 9(17) · November 2013
URL:https://www.researchgate.net/publication/271339172_Corporate_Social_Responsibil
ity_Adoption_of_Green_Marketing_by_Hotel_Industry [Accessed 8 Nov 2017]
Ілляшенко С.М., Прокопенко О.В. Екологчний маркетинг, Економіка України, 2003,
№12, 56-61с. URL:http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/8550 [Accessed 20 Nov
Садченко О.В. Теоретико-методологічні засади екологічного маркетингу: автореф.
дис. докт. екон. наук : 08.08.01 Одесса, 2005, 40с.
Садченко Е.В., Харичков С.К. Экологический маркетинг: понятия, теория, практика
и перспективы развития. Одесса, 2001. – 146с.
Anirban Sarkar Green marketing and sustainable developmentchallenges and opportunities
International Journal of Marketing, Financial Services & Management Research Vol.1
Issue 9, September 2012, pp. 120-134
URL:http://indianresearchjournals.com/pdf/IJMFSMR/2012/September/9.pdf [Accessed 8
Nov 2017]
A conceptual framework on green marketing – a tool for sustainable development,
International Journal of Sales and Marketing Management Vol.1, Issue.1 (2011) 1-16 Prof
Mrs Nandini M. Deshpande http://www.tjprc.org/publishpapers/tjprcfile37.pdf [Accessed
Dec 2017]
Suma S.R. Study on green marketing with special reference to fast moving consumer
goods. – Thesis submitted in partial fulfillment of the Degree of Doctor of Phylosophy,
Enathur, Kanchipuram. – 2013. URL:http://hdl.handle.net/10603/72697 [Accessed 2 Dec
Khan M.S., Rafat A, Conventional Marketing v/s Green Marketing: Myth and Reality . –
International Journal of Pure and Applied Researches, Vol.1 (1), 2015. p99,
URL:http://ijopaar.com/files/CurrentIssue/C15104.pdf [Accessed 2 Dec 2017]
S. Silva Braga Juniora, D. Silvab , M. Luiz, D. S. Gabrielb, W.Oliveira Bragaa The Effects
of Environmental Concern on Purchase of Green Products in Retail, Asian Conference on
Environment-Behaviour Studies Chung-Ang University, Seoul, S. Korea, 25-27 August
"Environmental Settings in the Era of Urban Regeneration" Procedia - Social and
Behavioral Sciences 170, 2015, pp 99 – 108.
Ottman J., Stafford, E.R.L. & Hartman, C. Green Marketing Myopia, Heldref Publications,
, 485p.
Peattie K. Environmental Marketing Management: Meeting the Green Challenge, Finincial
Times Press, 1995, 320pp.
Nandini M. Deshpande A Conceptual framework on green marketing – a tool for
sustainable development. – International Journal of Sales and Marketing Management,
Vol. 1, Issue 1. – 2011, pp.1-16.
Booms B., Bitner M. Marketing Strategies and Organizational Structures for Service Firms
Marketing of Services. Chicago: American Marketing Association, 1981, pp.47-51.
Концепція зеленого офісу. Рекомендації для організацій / Під заг. ред. О
Маслюківської. – К.: Унів. Вид-во «Пульсари», 2007. – 64 с.
URL:http://www.greenoffice.ukma.kiev.ua/files/Zeleny_Ofis.pdf [Accessed 2 Dec 2017]
K.Sudhalakshmi, K.M.Chinnadorai Green Marketing Mix - A Social Responsibility of
Manufacturing Companies G.J.C.M.P.,Vol.3(4): 109-112 July-August, 2014
URL:http://gifre.org/library/upload/volume/109-112-Green-vol-3-4-gjcmp.pdf [Accessed
Dec 2017]
Зіновчук Н.В., Ращенко А.В. Екологічний маркетинг: навчальний посібник.
Житомир, 2015 . – 190 с.
Ottman J.A. Green Marketing: Opportunity for Innovation/ J.A. Ottman, W.R. Reilly. –
USA.: Booksurge Llc, 2006. – 288p.
Fuller D. Sustanable Marketing: Managerial – Ecological Issues. Sage; Thousand Oaks/
D.Fuller. – GB. – CA, 2002. – 295p.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторські права належать авторам статей.
Розміщуючи матеріали у збірнику наукових праць, автори погоджуються з правом редакції збірника розміщувати матеріали збірника в електронному вигляді на офіційному сайті збірника та інших електронних ресурсах відповідно до законодавства України.