МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ПІДХОДІВ ДО ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТИРІВ ОСОБИСТОСТІ В СИСТЕМІ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Л. М. Шульгіна Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0001-9554-6185
  • Є. В. Гнітецький Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2307-5651.22.2022.260161

Ключові слова:

стандарти якості освіти, ціннісні орієнтири особистості, формування ціннісних орієнтирів, методологія дослідження сприйняття, сталий розвиток

Анотація

У даній статті на основі опрацьованих джерел та особистому досвіді авторів висунуто припущення, що сучасний рівень гуманітарного розвитку суспільства значно відстає від високого рівня його технологічного розвитку, і цей розрив є причиною надзвичайно складних викликів і проблем, які вже постали перед людством і продовжують зростати і розвиватися, стаючи більш складними. Систему освіти, в тому числі вищої, пропонується розглядати як фактор формування набору цінностей особистості. Метою статті є розробка методології дослідження сприйняття студентами ступеня зорієнтованості існуючих стандартів освіти на формування і розвиток ціннісних орієнтирів особистості. Для досягнення цієї мети була використана методологія, що включала би комплекс методів, а саме: кабінетний аналіз, порівняння, дедукція та індукція; анкетування; дисперсійний, дискримінантний, факторний і морфологічний аналіз.

Посилання

Антохов А. А., Котельбан С. В. Pегулювання інноваційного розвитку економіки в умовах глобалізації: зміст, методи, інструменти. Інноваційна економіка. 2019. № 1-2(78). С. 41–46. URL: http://ie.at.ua/IE_2019/inneko_1-2-78-2019.pdf

Бех І. Почуття цінності іншої людини як моральний пріоритет особистості. Початкова школа. 2001. № 12. С. 32–35.

Білорус О. Г., Власов В. І., Гриценко А. А., Єфименко Т. І. Глобальна конвергентно-мережева фінансова економіка: монографія / наук. ред. О. Г. Білорус. Київ : Державна установа "Інститут економіки та прогнозування НАН України", 2019. 612 с. URL: http://www.nas.gov.ua/EN/Book/Pages/default.aspx?BookID=0000015932

Combined evaluation of the European Union’s humanitarian interventions in Iraq and in the protection sector, 2014-2018. Final Report. Retrieved from: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9adb7127-f17d-11ea-991b-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-246633761

Данилович-Кропивницька М. Л. Інформаційна економіка як платформа мережизації. Економіка і суспільство. 2016. № 7. С. 273–278. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/7_ukr/46.pdf

Шинкарук В. Філософський енциклопедичний словник. Словник / ред. В. І. Шинкарук. Київ, 2002. С. 74. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Shynkaruk_Volodymyr/Filosofskyi_entsyklopedychnyi_slovnyk/

Головатий С. Тріада європейських цінностей – верховенство права, демократія, права людини – як основа українського конституційного ладу. Право України. 2011. № 5. С. 159–174.

Haugland B., Lassen R. (2018). Professional formation through personal involvement and value integration. Nurse Education in Practice, 29, 64–69. Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1471595317301269

Крапивний І. В., Прокопенко О. В., Школа В. Ю. Концептуальні моделі економіки знань. Механізм регулювання економіки. 2015. № 1. С. 55–67. URL: https://mer.fem.sumdu.edu.ua/content/acticles/issue_24/IVAN_V_KRAPIVNY_OLGA_V_PROKOPENKO_VIKTORIA_YU_SHKOLAConceptual_Model_of_the_Knowledge_Economy.pdf

Лебедева Л. В. Постіндустріальна економіка та постіндустріальне суспільство: критерії розмежування та існуючі моделі. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2010. № 4. С. 29–36. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Vchtei_2010_4_6

Національна рамка кваліфікацій. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/natsionalna-ramka-kvalifikatsiy

Роуз-Акерман С. Корупція і держава. Причини, наслідки, реформи. Москва. С. 356.

Schwartz S., Boehnke K. (2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analysis. The Journal of Research in Personality, 38. 230–255.

Тофтул М. Г. Сучасний словник з етики : Словник. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка. 2014. 416 с.

Tолстоухов A., Парапан I. Концептуальні підвалини глобалізації. Практична філософія. 2003. № 3. С. 3–10.

Ціннісні орієнтири сучасної української школи. Міністерство Освіти і Науки України. 2019. 63 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Serpneva%20conferentcia/2019/Presentasia-Roman-Stesichin.pdf

Універсальний словник-енциклопедія (УСЕ). URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0008949 (2006).

Затверджені стандарти вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti

Shulhina L., Zhaldak H., Mynarzova M. Priorities of Ukrainian Marketing Standards Development in the Context of EU Integration Processes Challenges, Proceedings of the 4th International Conference on European Integration, ICEI 2018, Technical University of Ostrava, Faculty of Economics, Department of European Integration, Ostrava, Czech Republic, 2018, pp. 1621–1628. (Web of Science)

Antokhov A., Kotelban C. (2019). Reguliuvannia innovatsiynogo rozvytku ekonomiky v umovakh globalizatsiyi: zmist, metody, instrumenty, [Regulation of innovative economic development in the context of globalization: content, methods, tools]. Innovatsiyna ekonomika, 1-2(78), 41–35. Retrieved from: http://ie.at.ua/IE_2019/inneko_1-2-78-2019.pdf

Beck I. (2001). Pochuttia tsinnosti inshoii liudyny jak moralnyy priorytet osobystosti, [Sense of value of another person as a moral priority of the individual]. Pochatkova shkola, 12, 32–35.

Bilorus O., Vlasov V., Hrycenko A., Yefymenko T. (2019). Globalna konvergentno-merezheva finansova ekonomika [Global converged network financial economy]. Kyiv: Globe Edit, 612. Retrieved from: http://www.nas.gov.ua/EN/Book/Pages/default.aspx?BookID=0000015932

Combined evaluation of the European Unions humanitarian interventions in Iraq and in the protection sector, 2014-2018. Final Report. Retrieved from: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9adb7127-f17d-11ea-991b-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-246633761

Danylovych-Kropyvnitska M. (2016). Informatsiyna ekonomika yak platforma merezhyzatsiyi [Information economy as a networking platform]. Ekonomika i suspilstvo, 7, 273–278. Retrieved from: http://economyandsociety.in.ua/journal/7_ukr/46.pdf

Filisofskyi entsyklopedychnyi slovnyk (2002). [Philosophical encyclopedic dictionary]. Kyiv: Instytut filosofii imeni Grygoriia Skovorody NAN Ukrainy, Abrys, 74. Retrieved from: https://chtyvo.org.ua/authors/Shynkaruk_Volodymyr/Filosofskyi_entsyklopedychnyi_slovnyk/

Golovatyi S. (2011). Triada evropejskych tsinnostei – verchovenstvo prava, dempkratiia, prava liudyny – jak osnova ukrainskogo konstytutsiinogo ladu, [The triad of European values – the rule of law, democracy, human rights – as the basis of the Ukrainian constitutional order]. Pravo Ukrainy, 5, 159–174.

Haugland B., Lassen R. (2018). Professional formation through personal involvement and value integration. Nurse Education in Practice, 29, 64–69. Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1471595317301269

Krapivny I., Prokopenko O., Shkola V. (2015). Kontseptualni modeli ekonomiky znan [Conceptual models of knowledge economy]. Mechanizm of Economic Regulation, 1, 55–67. Retrieved from: https://mer.fem.sumdu.edu.ua/content/acticles/issue_24/IVAN_V_KRAPIVNY_OLGA_V_PROKOPENKO_VIKTORIA_YU_SHKOLAConceptual_Model_of_the_Knowledge_Economy.pdf

Liebiedieva L. (2010). Postindustrialna ekonomika ta postindustrialne suspilstvo: kryteriyi rozmezhuvannia ta isnujuchi modeli [Post-industrial economy and post-industrial society: demarcation criteria and existing models]. Ekonomichna teoriia, 4, 29–36. Retrieved from: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Vchtei_2010_4_6

Natsionalna ramka kvalifikatsii, (2019). [National Qualifications Framework]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/tag/natsionalna-ramka-kvalifikatsiy

Rouz-Ackerman S. (2003). Korruptsiia i gosudarstvo. Prichiny, sledstviia, reform [Corruption and the state. Causes, effects, reforms]. Moskow: Logos. М.

Schwartz S., Boehnke K. (2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analysis. The Journal of Research in Personality, 38. 230–255.

Toftul M. (2014). Suchasnyy slovnyk z etyky, [Modern dictionary of ethics], Zhytomyr, Vydavnyctvo Zhytomyrskogo Derzhavnogo Universytetu imeni I. Franka, 416. ISBN 978-966-485-156-2

Tolstoukhov A., Parapan I. (2003). Kontseptualni pidvalyny globalizatsiyi, [Conceptual foundations of globalization]. Praktuchna filisofiya, 3, 3–10.

Tsinnisni oriientyry suchasnoyi Ukrayinskoyi shkoly (2019). [Values of the Modern Ukrainian School]. Ministerstvo Osvity i Nauky Ukrayiny, 63. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Serpneva%20conferentcia/2019/Presentasia-Roman-Stesichin.pdf

Universalnyi slovnyk-entsyklopediia (2006). [Universal dictionary-encyclopedia]. 4-th edition. Kyiv: Teka. Retrieved from: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0008949

Zatverdzeni Standarty Vyshchoyi Osvity [Approved standards of higher education]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti

Shulhina L., Zhaldak H., Mynarzova M. Priorities of Ukrainian Marketing Standards Development in the Context of EU Integration Processes Challenges, Proceedings of the 4th International Conference on European Integration, ICEI 2018, Technical University of Ostrava, Faculty of Economics, Department of European Integration, Ostrava, Czech Republic, 2018, pp. 1621–1628. (Web of Science)

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-28