ЯКІСТЬ ПОСЛУГ ПАСАЖИРСЬКИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ ТА ЇХ СПОЖИВЧА ОЦІНКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20535/2307-5651.28.2024.302769

Ключові слова:

якість послуг, пасажирські перевезення, залізничний транспорт, методика, оцінка, маркетингове дослідження, анкетування

Анотація

У статті наведено результати маркетингового дослідження з оцінки якості послуг пасажирських перевезень на залізничному транспорті методом анкетування, а також визначено ступень задоволеності пасажирів організацією залізничних перевезень. Розроблено шаблон анкети для заповнення пасажирами залізничного транспорту, яка не забере багато часу у пасажира і дасть повну інформацію про ступінь його задоволеності та передумови для вирішення наявних проблем з якісного обслуговування. Наведено результати апробації запропонованої методики на прикладі філії «Пасажирська компанія» АТ «Укрзалізниця». За результатами проведеного соціологічного дослідження з’ясовано, яка категорія пасажирів найбільше не задоволена якістю перевезень філії «Пасажирська компанія» АТ «Укрзалізниця» та в яких аспектах. Проведення маркетингового дослідження з оцінки якості послуг пасажирських перевезень є найважливішим елементом системи управління якістю послуг на залізничному транспорті, адже воно не тільки дозволяє проводити контроль рівня якості пасажирського обслуговування, а також надає базу для аналізу та прийняття ефективних управлінських рішень, і забезпечує зворотний зв’язок, необхідний для будь-якої стійкої та здатної до розвитку системи. Запропоновано проводити оцінку споживчих переваг на постійній основі з метою формування клієнтоорієнтованих залізничних послуг, що є одним із основних напрямків, який дозволяє оцінити вплив якості обслуговування на рентабельність, витратовіддачу, продуктивність праці, оборотність оборотних коштів, фондовіддачу, виявити підкритерії, які надають найбільший вплив і провести порівняльний аналіз ефективності прийнятих управлінських рішень щодо підвищення якості обслуговування на залізничному транспорті. Результати оцінки якості послуг пасажирських перевезень залізничним транспортом можуть бути використані як для виявлення основних недоліків обслуговування, так і для визначення шляхів їх подолання, що і наддасть можливість забезпечення соціально-економічної ефективності пасажирських перевезень на залізничному транспорті України.

Посилання

Regulations Regarding the Rights and Responsibilities of Railway Passengers No. 1371/2007 of the European Parliament and the Council. URL: https://www.legislation.gov.uk/eur/2007/1371/introduction (дата звернення: 23.09.2023).

Parasuraman A., Zeithaml V.A, Berry L.L. (1988) SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing. vol. 64, no. 1, pp. 12–40.

Cronin J. J. Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing. 1992. Vol. 56. P. 55–68. URL: https://www.researchgate.net/publication/225083621_Measuring_Service_Quality_-_A_Reexamination_And_Extension (дата звернення: 23.09.2023).

Kano N., Seraku N., Takahashi F. and Tsuji S. (1984). Attractive Quality and Must-Be Quality. Journal of the Japanese Society for Quality Control, vol. 41, рр. 39-48.

Гончаров О.А., Князь І.О., Хоменко О.В. Теорія ймовірностей і математична статистика : навчальний посібник. Суми : СумДУ, 2022. 174 с.

Державна служба статистики України. Транспорт (2017-2023). URL: http://www.ukrstat.gov.ua

Інтегрований звіт АТ «Укрзалізниця» (Звіт про управління). 2020. URL: https://portal.uz.gov.ua/wp-content/uploads/2021/07/integrovanij-zvit-uz-za-2020-rik-1.pdf

Матусевич О., Котлубай О., Бобиль В., Сидорчук А. Особливості управління залізничними пасажирськими перевезеннями в умовах війни. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2022. Т. 5. С. 311–324. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.5.46.2022.3845

Regulations Regarding the Rights and Responsibilities of Railway Passengers No. 1371/2007 of the European Parliament and the Council. Available at: https://www.legislation.gov.uk/eur/2007/1371/introduction (accessed September 23, 2023).

Parasuraman A., Zeithaml V. A, Berry L. L. (1988) SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing, vol. 64, no. 1, pp. 12–40.

Cronin J. J. (1992) Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, vol. 56, pp. 55–68. Available at: https://www.researchgate.net/publication/225083621_Measuring_Service_Quality_-_A_Reexamination_And_Extension (accessed September 23, 2023).

Kano N., Seraku N., Takahashi F. and Tsuji S. (1984). Attractive Quality and Must-Be Quality. Journal of the Japanese Society for Quality Control, vol. 41, рр. 39–48.

Honcharov O. A., Kniaz I. O., Khomenko O. V. (2022) Teoriia ymovirnostei i matematychna statystyka : navchalnyi posibnyk. Sumy: SumDU, 174 p.

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Transport (2017-2023) [Statistical Publication it is available in Ukrainian]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua

Intehrovanyi zvit AT «Ukrzaliznytsia» (Zvit pro upravlinnia). (2020). Available at: https://portal.uz.gov.ua/wp-content/uploads/2021/07/integrovanij-zvit-uz-za-2020-rik-1.pdf

Matusevych O., Kotlubaj O., Bobyl' V., Sydorchuk A. (2022) «Osoblyvosti upravlinnia zaliznychnymy pasazhyrskymy perevezenniamy v umovakh viiny» [Features of the Management of Railway Passenger Transportation in the Conditions of War]. Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii ta praktyky, vol. 5, pp. 311–324. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.5.46.2022.3845

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-05

Номер

Розділ

Економічні проблеми сталого розвитку національної економіки