ФІСКАЛЬНІ СТИМУЛИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ АВТОМОБІЛЬНОГО РИНКУ: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТА МАКРОЕКОНОМІЧНІ НАСЛІДКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20535/2307-5651.33.2025.335868

Ключові слова:

сталий розвиток, автомобільний ринок, фіскальні стимули, державне регулювання, макроекономічні наслідки

Анотація

У статті досліджено фіскальні стимули як інструмент забезпечення сталого розвитку автомобільного ринку в умовах глобальної екологічної трансформації. Обґрунтовано доцільність державного втручання в транспортний сектор на основі теоретичного аналізу економічних шкіл. Здійснено аналіз фіскальних інструментів, таких як податкові пільги, субсидії, державні інвестиції та екологічні обмеження з позиції їх впливу на попит, пропозицію, інфраструктуру та інституційне середовище, а також визначено очікувані макроекономічні ефекти, що формують довгострокову стійкість автомобільної галузі. Встановлено, що збалансоване поєднання фіскальних заходів здатне не лише активізувати «зелений» перехід в автомобільній галузі, а й забезпечити структурну модернізацію економіки, інноваційний розвиток та фіскальну стійкість.

Посилання

Adams, G., Alice, J. & Mark, S. (2025) Fiscal Policy and the Automotive Industry: AStudy of Tax Incentives and Regulations. Available at: https://www.researchgate.net/publication/391854295_Fiscal_Policy_and_the_Automotive_Industry_A_Study_of_Tax_Incentives_and_Regulations_AUTHOR

Alternative fuels: €422 million of EU funding to boost zero-emission mobility (2025, 6 Feb) European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency. Available at: https://cinea.ec.europa.eu/news-events/news/alternative-fuels-eu422-million-eu-funding-boost-zero-emission-mobility-2025-02-06_en

Becker, G. S. (1976). The Economic Approach to Human Behavior. Chicago: University of Chicago Press, 314 p. Available at: https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/E/bo5954985.html

ETS2: buildings, road transport and additional sectors (2024) European Commission: Climate Action. Available at: https://climate.ec.europa.eu/eu-action/eu-emissions-trading-system-eu-ets/ets2-buildings-road-transport-and-additional-sectors_en (accessed June 15, 2025)

Hodgson, G. M. (2006). What Are Institutions? Journal of Economic. Vol. 40. 25 p. DOI: https://doi.org/10.1080/00213624.2006.11506879

Jordhamo, J. (2025, 25 Feb.) Incentives and Affordability: Key to Vehicle Marketing Success. S&P Global. Available at: https://www.spglobal.com/automotive-insights/en/blogs/2025/02/incentives-affordability-vehicle-marketing

Keynes, J. (1936) The General Theory of Employment, Interest and Money. Macmillan Cambridge University Press, for Royal Economic Society. 472 p. Available at: https://www.marxists.org/reference/subject/economics/keynes/general-theory/

Lévay, P. Drossinos, Y. & Thiel, Ch. (2017) Thie Ch.The effect of fiscal incentives on market penetration of electric vehicles: A pairwise comparison of total cost of ownership. Energy Policy. Vol. 105. 524–533. DOI: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2017.02.054

Marivate, T. (2024, 05 Feb) Tax and grant incentives to pave the way for the automotive sector’s green transition – developing a NEV industry. Deloitte. Available at: https://www.deloitte.com/za/en/services/tax/perspectives/tax-and-grant-incentives-to-pave-the-way-for-the-automotive-sectors-green-transition.html

Mirrlees, J. A. (1971) An Exploration in the Theory of Optimum Income Taxation. The Review of Economic Studies, Vol. 38, Issue 2. рр. 175–208. DOI: https://doi.org/10.2307/2296779

Nelson, T. (2018, 2 Jan.)16,000 Electric Buses Are Now on the Streets of One of the World’s Largest Cities. Architectural Digest. Available at: https://www.architecturaldigest.com/story/16000-electric-buses-streets-of-one-of-the-worlds-largest-cities?utm_source=chatgpt.com

North, D. C. (1990) Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge University Press. 152 р. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511808678

Norway’s evolving incentives for zero-emission vehicles (2022) Case study OECD. Available at: https://www.oecd.org/en/publications/ipac-policies-in-practice_22632907-en/norway-s-evolving-incentives-for-zero-emission-vehicles_22d2485b-en.html?utm_source=chatgpt.com

Pigou, A. C. (1920) The Economics of Welfare. London: Macmillan, 953 p. Available at: http://pombo.free.fr/pigou1920.pdf

Taxation 2024 (2024). The European Union Road Federation (ERF). Available at: https://erf.be/statistics/taxation-2024/

Trends in electric car markets (2025). Global EV Outlook 2025. ІЕА. Available at: https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2025/trends-in-electric-car-markets-2

Williamson, O. E. (1985) The Economic Institutions of Capitalism. New York. Free Press. 450 р.

Yang, Z. (2023, 21 Feb.) How did China come to dominate the world of electric cars? MIT Technology Review. Available at: https://www.technologyreview.com/2023/02/21/1068880/how-did-china-dominate-electric-cars-policy/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30