ІННОВАЦІЙНІСТЬ УПРАВЛІНСЬКИХ ЗАХОДІВ ТА МАРКЕТИНГОВОГО ІНСТРУМЕНТАРІЮ ЗЕЛЕНОЇ ЕКОНОМІКИ В ДІДЖИТАЛІЗОВАНОМУ СУСПІЛЬСТВІ ЗНАНЬ

Автор(и)

  • О.Є. Кофанов Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0003-2181-9288
  • Н.Л. Писаренко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0002-0526-8546
  • О.В. Кофанова Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0002-9851-6392

DOI:

https://doi.org/10.20535/2307-5651.26.2023.287418

Ключові слова:

екомаркетинг, зелена економіка, циркулярна економіка, екоменеджмент, маркетинговий інструментарій, сталий розвиток, зміни клімату

Анотація

Ризики й виклики, що супроводжують розвиток Індустрії 4.0, обумовлюють перехід на засади й принципи зеленої (циркулярної) економіки, а стрімка цифровізація сучасного суспільства, зростаючі потреби в цінних природних ресурсах, особливо – в різних видах енергії, і реальні загрози зміни глобального клімату зумовлюють необхідність запровадження в управлінні бізнесом дієвих інструментаріїв екоменеджменту і екомаркетингу. Метою роботи є аналіз заходів зеленої економіки, маркетингу й екоменеджменту з точки зору їх інноваційності та в контексті бурхливого розвитку сучасного діджиталізованого суспільства – суспільства знань. Практичне значення роботи полягає в тому, що за допомогою моделі ISAM (ISAM Integrated Impacts of Climate Change Model) спрогнозовано тренди зростання світових концентрацій CO2 і середніх світових температур на період до 2100 р. Показано, що без значних зусиль з боку людини щодо пом’якшення наслідків змін клімату глобальна температура зросте вище за критичне значення – майже на 3,5°C, тоді як впровадження «зелених» технологій і новітніх маркетингових екостратегій, суттєве обмеження «карбонового сліду» здатні покращити ситуацію і досягти поставлених цілей кліматичної нейтральності (за такого сценарію глобальна температура зросте всього на 0,75°C). У дослідженні встановлено, що інноваційний маркетинговий екоінструментарій відіграє важливу роль у забезпеченні прибутковості бізнесу й формуванні його smart-іміджу. Однією з основних причин необхідності нагального впровадження екологічних інновацій у сфері менеджменту і маркетингу на підприємствах є те, що внаслідок виробничої діяльності створюється значний тиск на довкілля, неефективно використовуються природні ресурси тощо. Це призводить не тільки до погіршення стану довкілля, а й до зростання витрат на ресурси, появи необхідності сплачувати значні екологічні штрафи за завдану довкіллю шкоду. У разі накопичення таких проблем бізнес стає неефективним і не здатним отримувати стабільний прибуток, бути конкурентоспроможним й успішним у сучасному діджиталізованому суспільстві знань.

Посилання

Kasztelan A. Green growth, green economy and sustainable development: terminological and relational discourse. Prague Economic Papers. 2017. No. 26 (4). P. 487–499.

Bina O. The green economy and sustainable development: an uneasy balance? Environment and Planning C-Government and Policy. 2013. No. 31. P. 1023–1047.

Blanco-Rodriguez D. Modelling and observation of exhaust gas concentration for diesel engine control. London : Springer Int. Publ, 2014. 197 p. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-06737-7.

Rajagopal D., Zilberman D. Environmental, economic and policy aspects of biofuels. Nеw Publishers Inc, 2008. 115 p.

Kofanov O., Kofanova O., Chepel A., Kriuchkov A., Rabosh I., Zhukova N. Modeling of the Car Traffic Air Pollution on the Territories Neighboring Multi-level Interchanges. Journal of Environmental Research, Engineering and Management. 2022. vol. 78 (4). p. 17–38. DOI https://doi.org/10.5755/j01.erem.78.4.31583.

Kofanov O., Kofanova О., Vasylkevych O., Zozul’ov O., Kholkovsky Yu, Khrutba V., Borysov O., Bobryshov O. Mitigation of the environmental risks resulting from diesel vehicle operation at the mining industry enterprises. Mining of Mineral Deposits. 2020. No. 14(2). p. 110–118. DOI: https://doi.org/10.33271/mining14.02.110.

Munitlak-Ivanovic O., Zubović J., Mitić P. Relationship between sustainable development and green economy – emphasis on green finance and banking. Economics of Agriculture. 2017. No. 4. P. 1467–1482.

Vertakova Y.V., Plotnikov V.A. Assessment of the economic activity greening level and the green economy development directions. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science. 2019. No. 392. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/392/1/012078

Кoзaченкo К.Д., Жигалкевич Ж.М. Особливості розробки інноваційно-інвестиційної стратегії підприємства. Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи: зб. тез доп. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. м. Київ, 08 груд. 2022 р. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2022. С. 62–63.

Rajadurai J., Zahari A.R., Esa E., Bathmanathan V., Ishak N.A.M. Investigating green marketing orientation practices among green small and medium enterprises. Journal of Asian Finance, Economics and Business. 2021. Vol. 8(1). P. 407–417 DOI: https://doi.org/10.13106/jafeb.2021.vol8.no1.407.

Gelderman C.J., Schijns J., Lambrechts W., Vijgen S. Green marketing as an environmental practice: The impact on green satisfaction and green loyalty in a business‐to‐business context. Business Strategy and the Environment. 2021. vol. 30(4). P. 2061–2076. DOI: https://doi.org/10.1002/bse.2732.

Kristensen H.S., Mosgaard M.A., Remmen A. Integrating circular principles in environmental management systems. Journal of Cleaner Production. 2021. No. 286. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.125485.

Чубик М.П. «Зелені» технології та їх роль у ситуації ресурсної кризи. URL: http://www.lib.tpu.ru/fulltext/c/2012/C26/068.pdf .

Шаповалова М. Надія на очищення. Як Україна може подолати сміття. URL: https://lb.ua/society/2018/04/28/395698_nadiya_ochishchennya_yak_ukraina_mozhe.htm.

Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року: Постанова КМУ № 179 від 3 березня 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#n25.

Іванюта С.П., Якушенко Л.М. Європейський зелений курс і кліматична політика України: аналіт. доп. / за заг. ред. Сменковського А.Ю.. Київ : НІСД, 2022. 95 с. DOI: https://doi.org/10.53679/NISS-analytrep.2022.12.

Офіційна веб-сторінка Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України: електронний ресурс. URL: https://mepr.gov.ua/content/struktura.html.

ISAM Integrated Impacts of Climate Change. The University of Chicago. URL: http://climatemodels.uchicago.edu/isam/isam.doc.html.

Dietrich G. Spin Sucks: Communication and Reputation Management in the Digital Age. Indianapolis, IN: Que Publishing, 2014. 176 р.

Виноградова О.В., Дрокіна Н.І. Інноваційні маркетингові інструменти просування продукції в Інтернеті. І Міжнар. наук.-практич. конф. «Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи». Секція 3. Інновації та підприємництво як основа економічного зростання країни. м. Київ, 2020 р. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. С. 162–163.

Vynogradova O., Drocina N. Structure of an Integrated internet marketing complex based on marketing-mix concept. Acta Sci. Pol.Oeconomia. 2020. Vol. 19 (3). P. 117–126.

Виноградова О.В., Дрокіна Н.І. Методичні підходи до оцінювання інтегрованого інтернет-маркетингу підприємств. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2020. № 43. С. 90–99. DOI: https://doi.org/10.32841/2413-2675/2020-43-14.

Kasztelan A. (2017) Green growth, green economy and sustainable development: terminological and relational discourse. Prague Economic Papers, no. 26 (4), p. 487–499.

Bina O. (2013) The green economy and sustainable development: an uneasy balance? Environment and Planning C-Government and Policy, no. 31, p. 1023–1047.

Blanco-Rodriguez D. (2014) Modelling and observation of exhaust gas concentration for diesel engine control. London: Springer Int. Publ, 197 p. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-06737-7.

Rajagopal D., Zilberman D. (2008) Environmental, economic and policy aspects of biofuels. Nеw Publishers Inc, 115 p.

Kofanov O., Kofanova O., Chepel A., Kriuchkov A., Rabosh I., Zhukova N. (2022) Modeling of the Car Traffic Air Pollution on the Territories Neighboring Multi-level Interchanges. Journal of Environmental Research, Engineering and Management, vol. 78 (4), p. 17–38. DOI https://doi.org/10.5755/j01.erem.78.4.31583.

Kofanov O., Kofanova О., Vasylkevych O., Zozul’ov O., Kholkovsky Yu, Khrutba V., Borysov O., Bobryshov O. (2020) Mitigation of the environmental risks resulting from diesel vehicle operation at the mining industry enterprises. Mining of Mineral Deposits, no. 14(2), p. 110–118. DOI: https://doi.org/10.33271/mining14.02.110.

Munitlak-Ivanovic O., Zubović J., Mitić P. (2017) Relationship between sustainable development and green economy – emphasis on green finance and banking. Economics of Agriculture, no. 4, p. 1467–1482.

Vertakova Y.V., Plotnikov V.A. (2019) Assessment of the economic activity greening level and the green economy development directions. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science, no. 392, P. 01207. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/392/1/012078

Kozachenko K.D., Zhyhalkevych Zh.M. (December 8, 2022) Osoblyvosti rozrobky innovatsiino-investytsiinoi stratehii pidpryiemstva [Features of the development of innovation and investment strategy of the enterprise]. Biznes, innovatsii, menedzhment: problemy ta perspektyvy: zb. tez dop. III Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, Vyd-vo «Politekhnika», pp. 62–63.

Rajadurai J., Zahari A.R., Esa E., Bathmanathan V., Ishak N.A.M. (2021) Investigating green marketing orientation practices among green small and medium enterprises. Journal of Asian Finance, Economics and Business, vol. 8(1), p. 407–417 DOI: https://doi.org/10.13106/jafeb.2021.vol8.no1.407.

Gelderman C.J., Schijns J., Lambrechts W., Vijgen S. (2021) Green marketing as an environmental practice: The impact on green satisfaction and green loyalty in a business‐to‐business context. Business Strategy and the Environment, vol. 30(4), p. 2061–2076. DOI: https://doi.org/10.1002/bse.2732.

Kristensen H.S., Mosgaard M.A., Remmen A. (2021) Integrating circular principles in environmental management systems. Journal of Cleaner Production, no. 286. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.125485.

Chubyk M.P. «Zeleni» tekhnolohii ta yikh rol u sytuatsii resursnoi kryzy [Green technologies and their role in the situation of resource crisis]. Available at: http://www.lib.tpu.ru/fulltext/c/2012/C26/068.pdf.

Shapovalova M. Nadiia na ochyshchennia. Yak Ukraina mozhe podolaty smittia [Hope for cleansing. How Ukraine can overcome garbage]. Available at: https://lb.ua/society/2018/04/28/395698_nadiya_ochishchennya_yak_ukraina_mozhe.htm.

Pro zatverdzhennia Natsionalnoi ekonomichnoi stratehii na period do 2030 roku: Postanova KMU No. 179 vid 03.03.2021 [On approval of the National Economic Strategy for the period up to 2030: CMU Resolution No. 179 of March 3, 2021]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#n25.

Ivaniuta S.P., Yakushenko L.M. (2022) Yevropeiskyi zelenyi kurs i klimatychna polityka Ukrainy: analit. dop. [European Green Deal and Climate Policy of Ukraine: analytical report] / red. Smenkovskoho A.Yu. Kyiv: NISD. 95 p. DOI: https://doi.org/10.53679/NISS-analytrep.2022.12.

Ofitsiina veb-storinka Ministerstva zakhystu dovkillia ta pryrodnykh resursiv Ukrainy [Official website of the Ministry of Environmental Protection and Natural Resources of Ukraine]. Available at: https://mepr.gov.ua/content/struktura.html.

ISAM Integrated Impacts of Climate Change. The University of Chicago. URL: http://climatemodels.uchicago.edu/isam/isam.doc.html.

Dietrich G. (2014) Spin Sucks: Communication and Reputation Management in the Digital Age. Indianapolis, IN: Que Publishing, 176 р.

Vynohradova O.V., Drokina N.I. (2020) Innovatsiini marketynhovi instrumenty prosuvannia produktsii v Interneti [Innovative marketing tools for promoting products on the Internet]. I Mizhnar. nauk.-praktych. konf. «Biznes, innovatsii, menedzhment: problemy ta perspektyvy». Sektsiia 3. Innovatsii ta pidpryiemnytstvo yak osnova ekonomichnoho zrostannia krainy. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, pp. 162–163.

Vynogradova O., Drocina N. (2020) Structure of an Integrated internet marketing complex based on marketing-mix concept. Acta Sci. Pol. Oeconomia, vol. 19 (3), p. 117–126.

Vynohradova O.V., Drokina N.I. (2020) Metodychni pidkhody do otsiniuvannia intehrovanoho internet-marketynhu pidpryiemstv [Methodological approaches to assessing the integrated Internet marketing of enterprises]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, vol. 43, pp. 90–99. DOI: https://doi.org/10.32841/2413-2675/2020-43-14.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-11