АНАЛІЗ УСПІШНОСТІ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ УКРАЇНСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ НА ЄВРОПЕЙСЬКОМУ РИНКУ НА ПРИКЛАДІ МІЖНАРОДНИХ ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.20535/2307-5651.29.2024.308808Ключові слова:
міжнародний бізнес, європейський ринок, українські підприємства, бізнес-модель, глобалізація, соціальна відповідальність, стратегічне планування, статистичний аналіз, культурні відмінності, міжнародні стратегії, економічна адаптаціяАнотація
У статті розглядаються аспекти успішності бізнес-моделей українських компаній на європейському ринку. Через призму аналізу успішних і невдалих виходів українських компаній, таких як Grammarly, AgroFarm, Аврора та ін., виокремлено ключові фактори, що визначають їх конкурентоспроможність на європейському ринку. З метою аналізу успішність бізнес-моделей українських підприємств на європейському ринку у дослідженні було проаналізовано підходи до визначення поняття «бізнес-модель», її роль та місце у загальній функціональності підприємства. Розглянуто економічні, технологічні та міжнародні аспекти успішності бізнес-моделей підприємств. В межах економічного аспекту визначено, що важливою складовою є не лише здатність отримувати прибуток, але й ефективне використання ресурсів та управління витратами. Технологічний аспект вказує на визначальну роль технологій та інновацій у досягненні успіху економічного аспекту бізнес-моделей на європейському ринку. При аналізі міжнародного аспекту виявлено, що важливі виклики українських компаній пов’язані з різноманітністю культур, правових норм і умов ринку в різних країнах. Аналіз кейсів виходу українських підприємств на європейський ринок дозволяє побачити ключові фактори успіху на момент такого виходу. Порівняльний аналіз використовувався для вивчення відмінностей між успішними та неуспішними кейсами. Статистичні дані були використані для підтвердження висновків, зроблених на основі аналізу. Було проаналізовано підходи до визначення поняття «бізнес-модель» та надано власне визначення «бізнес-моделі підприємства» з урахуванням холістичності її впливу на функціональність підприємства. Підкреслено важливість якості продукції, стратегічного маркетингу, соціальної відповідальності, гнучкості та адаптивності у роботі з різними культурними та економічними умовами. Визначено необхідність комплексного підходу до виходу на європейський ринок та постійного вдосконалення стратегій для забезпечення сталого успіху в глобальному бізнес-середовищі. Це підтверджує, що успіх на європейському ринку вимагає більше, ніж просто якісного продукту. Він вимагає стратегічного планування, гнучкості, здатності адаптуватися до нових умов, постійного вдосконалення компанії та продукту. Стаття містить стислий опис кейсів виходу українських підприємств з різними видами економічної діяльності на європейський ринок, що може бути корисним для розуміння того, як українські підприємства можуть досягти успіху на ринку країн ЄС.
Посилання
Pohle G. & Chapman M. (2006). IBM’s Global CEO Report. (2006). Business Model Innovation Matters. Strategy & Leadership, Vol. 34(5), pp. 34–40.
Eisenmann T. R. (2002). Internet Business Models. New York : Irwin. McGraw-Hill. 215 p.
Shvydanenko G. O. & Revutska N. V. (2013). Formuvannia biznes-modeli pidpryiemstva: navch. posib. Kyiv: KNEU. 423 p.
Horbal N. I. & Plish I. V. (2021). Tsyrkuliarni biznes-modeli dlia staloho rozvytku ukrainskykh pidpryiemstv. Journal of Lviv Polytechnic National University, Series of Economics and Management Issues, Vol. 5, No 1. DOI: http://doi.org/10.23939/semi2021.01.015
Teece D. J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning, vol. 43, pp. 172–194. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S002463010900051X
Afuah A. (2004). Business Models: A Strategic Management Approach. New York : McGraw-Hill. 415 p.
Zott C. & Amit. R. (2010). Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning, Vol. 43 (2/3), pp. 216–226. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0024630109000533
Poberezhna Z. M. (2019). Biznes-model aviakompanii yak instrument zabezpechennia yii konkurentospromozhnosti na rynku aviaposluh. Biznes Inform, no. 7, pp. 190–197. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-7-190-197
Magretta J. (2002). Why Business Models Matter. Harvard Business Review, Vol. 80(5), pp. 86–92. Available at: https://hbr.org/2002/05/why-business-models-matter
Osterwalder А. & Yves P. (2020). Business Model Generation. Hoboken, New Jersey : John Wiley & Sons, Inc. 282 p.
Shepherd, J. (2005). Review of Exploring Corporate Strategy, by G. Johnson, K. Scholes, & R. Whittington. Academy of Management Learning & Education, Vol. 4(4), pp. 517–519. Available at: http://www.jstor.org/stable/40214355
Auer R. (2023). Internationale Geschäftsbeziehungen aufbauen: Tipps für die Expansion ins Ausland. Available at: https://www.av-lead.com/post/internationale-gesch%C3%A4ftsbeziehungen-aufbauen-tipps-f%C3%BCr-die-expansion-ins-ausland
Yu Q. A (2023). Review of the Relationship between Internationalization and Corporate Social Responsibility in Business Operations. Frontiers in Business. Economics and Management, Vol. 7(2), pp. 250–252. DOI: https://doi.org/10.54097/fbem.v7i2.5059
Spotify’s financial report (2023). Available at: https://s29.q4cdn.com/175625835/files/doc_financials/2023/q3-86de-055ba2ade19a.pdf
Coca-Cola Reports First Quarter 2023 Results (2023). The Coca Cola Company. Available at: https://investors.coca-colacompany.com/news-events/press-releases/detail/1081/coca-cola-reports-first-quarter-2023-results
Reducing emissions from our factories (2022). Unilever. Available at: https://www.unilever.com/news/news-search/2022/reducing-emissions-from-our-factories/
Corporate social responsibility (CSR). European Commision. Available at: https://commission.europa.eu/business-economy-euro/doing-business-eu/corporate-social-responsibility-csr_en
Grammarly. Forbes (2003). Available at: https://www.forbes.com/companies/grammarly/?sh=6623dc5d6970
Financial statements of Agrofarm LLC (2024). Available at: https://opendatabot.ua/c/21626643
Zozulyov O. V. & Menkovа K. I. (2019). Approaches to forming enterprises’ business-models. Marketyng i cyfrovi texnologiyi, Vol. 3, No. 4, pp. 32–397.
Menkova K. I. & Zozulov O. V. (2020). Strukturno-logichna sxema realizaciyi metodu marketyngovogo stres-testuvannya biznes modeli pidpryyemstva. Ekonomichnyj visnyk Nacionalnogo texnichnogo universytetu Ukrayiny "Kyyivskyj politexnichnyj instytut", no. 17, pp. 330–339.
Kukharuk A., Gavrish J., Zmitrovych D. (2017). Managing the competitiveness in CIS countries and Ukraine: the goal and conditions. Eastern Journal of European Studies, Volume 8, Issue 1, pp. 115–136.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторські права належать авторам статей.
Розміщуючи матеріали у збірнику наукових праць, автори погоджуються з правом редакції збірника розміщувати матеріали збірника в електронному вигляді на офіційному сайті збірника та інших електронних ресурсах відповідно до законодавства України.