ПРО ОСОБЛИВОСТІ СПОЖИВЧОГО ВИБОРУ В КОНТЕКСТІ МІКРОЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ
DOI:
https://doi.org/10.20535/2307-5651.30.2024.313034Ключові слова:
споживчий вибір, корисність, парадокси поведінки споживачів, споживчий кошикАнотація
Метою дослідження даної статті є розгляд особливостей споживчого вибору крізь призму мікроекономічної науки, а також з урахуванням викликів сьогодення. Розглянуто перші прояви теорій корисності та споживчого вибору у представників австрійської школи та їх подальшу еволюцію. Значну увагу приділено розгляду різноманітних парадоксів, які мали місце в процесі економічних криз і пов’язані здебільшого з проявами нераціональної поведінки споживачів. Зокрема, розглянуто: парадокс Абіліна (Абілінські граблі), парадоксу жадібності та самоконтролю, парадокс вибору, сформульований в теорії «вибір в умовах конфлікту», парадокс ментального обліку. Визначено, що найбільш ірраціональними та неоптимальними дії людей стають в період кризи – своєрідного аномального випадку, що за останній час гостро проявився спочатку під час пандемії, а згодом економічного спаду, викликаного війною, яку розв'язала росія проти України. Ураховуючи це, було проведено опитування студентів, на основі якого сформовано їх споживчий кошик. проведено порівняння їх вибору з вибором людей старшої вікової категорії. У процесі написання статті використовувалися загальнонаукові методи наукового пізнання, індукції, дедукції, аналізу, синтезу та систематизації; а також методи спостереження та анкетування; графічний метод – для представлення результатів дослідження. Анкетування проводилось з використанням гугл-форми, до опитування було залучено 61 респондент, значну частку (49%) становили студенти. Опрацювавши результати анкетування ми змогли сформувати орієнтовний споживчий кошик студентів та визначити особливості його формування в умовах воєнного стану та сучасних економічних викликів та загроз. Дослідження показують, що споживачі мають різний ступінь готовності відмовлятися від деяких продуктів на користь інших товарів або послуг. Відомо, що у випадку обмеженого бюджету, люди віддають перевагу продуктам харчування та важливим послугам, таким як громадський транспорт та оплата мобільного оператора. Практичне значення дослідження полягає в тому, що результати опитування певною мірою можуть бути використані підприємствами при формуванні своєї цінової та маркетингової стратегії.
Посилання
. Nashcho nam hrabli. Paradoks Abilina. (2022). Available at: https://a-sharkov.livejournal.com/389706.html
Rosiya pochala svidomo zahostryuvaty prodovolchu kryzu shche u veresni – Zelensʹkyy. (2022). Available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/3603860-rosia-pocala-svidomo-zagostruvati-prodovolcu-krizu-se-u-veresni-zelenskij.html
Huseynov R. M., Semenikhina V. A. (2008) Ekonomichna istoriya. Istoriya ekonomichnykh vchen pidruchnyk. 2-e vyd. Available at: http://ebib.pp.ua/182-avstriyskaya-shkola-13011.html
Shkola avstriyska. (2022) Available at: https://economy-ru.info/info/73563/6
De Mooij M. (2018) The Role of Culture in Consumer Behavior. In Global Marketing and Advertising. Pp. 91–112. Sage Publications. Available at: http://surl.li/herem
Solomon M. R. (2019) Consumer Behavior: Buying, Having, and Being. Pearson. Available at: http://surl.li/herew
Triandis H. C. (1994) Culture and social behavior. New York, NY: McGraw-Hill. Available at: http://surl.li/herex
Verlegh P. W., & Steenkamp J. B. (1999) A review and meta-analysis of country-of-origin research. Journal of Economic Psychology, no. 20(5), pp. 521–546. Available at: http://surl.li/hergk
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторські права належать авторам статей.
Розміщуючи матеріали у збірнику наукових праць, автори погоджуються з правом редакції збірника розміщувати матеріали збірника в електронному вигляді на офіційному сайті збірника та інших електронних ресурсах відповідно до законодавства України.