ПРО ОСОБЛИВОСТІ СПОЖИВЧОГО ВИБОРУ В КОНТЕКСТІ МІКРОЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ

Автор(и)

  • Г. П. Жалдак Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0003-3421-3648
  • А. Р. Дунська Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0002-8623-4507
  • С. С. Ринденко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0009-0004-7971-8409

DOI:

https://doi.org/10.20535/2307-5651.30.2024.313034

Ключові слова:

споживчий вибір, корисність, парадокси поведінки споживачів, споживчий кошик

Анотація

Метою дослідження даної статті є розгляд особливостей споживчого вибору крізь призму мікроекономічної науки, а також з урахуванням викликів сьогодення. Розглянуто перші прояви теорій корисності та споживчого вибору у представників австрійської школи та їх подальшу еволюцію. Значну увагу приділено розгляду різноманітних парадоксів, які мали місце в процесі економічних криз і пов’язані здебільшого з проявами нераціональної поведінки споживачів. Зокрема, розглянуто: парадокс Абіліна (Абілінські граблі), парадоксу жадібності та самоконтролю, парадокс вибору, сформульований в теорії «вибір в умовах конфлікту», парадокс ментального обліку. Визначено, що найбільш ірраціональними та неоптимальними дії людей стають в період кризи – своєрідного аномального випадку, що за останній час гостро проявився спочатку під час пандемії, а згодом економічного спаду, викликаного війною, яку розв'язала росія проти України. Ураховуючи це, було проведено опитування студентів, на основі якого сформовано їх споживчий кошик. проведено порівняння їх вибору з вибором людей старшої вікової категорії. У процесі написання статті використовувалися загальнонаукові методи наукового пізнання, індукції, дедукції, аналізу, синтезу та систематизації; а також методи спостереження та анкетування; графічний метод – для представлення результатів дослідження. Анкетування проводилось з використанням гугл-форми, до опитування було залучено 61 респондент, значну частку (49%) становили студенти. Опрацювавши результати анкетування ми змогли сформувати орієнтовний споживчий кошик студентів та визначити особливості його формування в умовах воєнного стану та сучасних економічних викликів та загроз. Дослідження показують, що споживачі мають різний ступінь готовності відмовлятися від деяких продуктів на користь інших товарів або послуг. Відомо, що у випадку обмеженого бюджету, люди віддають перевагу продуктам харчування та важливим послугам, таким як громадський транспорт та оплата мобільного оператора. Практичне значення дослідження полягає в тому, що результати опитування певною мірою можуть бути використані підприємствами при формуванні своєї цінової та маркетингової стратегії.

Посилання

. Nashcho nam hrabli. Paradoks Abilina. (2022). Available at: https://a-sharkov.livejournal.com/389706.html

Rosiya pochala svidomo zahostryuvaty prodovolchu kryzu shche u veresni – Zelensʹkyy. (2022). Available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/3603860-rosia-pocala-svidomo-zagostruvati-prodovolcu-krizu-se-u-veresni-zelenskij.html

Huseynov R. M., Semenikhina V. A. (2008) Ekonomichna istoriya. Istoriya ekonomichnykh vchen pidruchnyk. 2-e vyd. Available at: http://ebib.pp.ua/182-avstriyskaya-shkola-13011.html

Shkola avstriyska. (2022) Available at: https://economy-ru.info/info/73563/6

De Mooij M. (2018) The Role of Culture in Consumer Behavior. In Global Marketing and Advertising. Pp. 91–112. Sage Publications. Available at: http://surl.li/herem

Solomon M. R. (2019) Consumer Behavior: Buying, Having, and Being. Pearson. Available at: http://surl.li/herew

Triandis H. C. (1994) Culture and social behavior. New York, NY: McGraw-Hill. Available at: http://surl.li/herex

Verlegh P. W., & Steenkamp J. B. (1999) A review and meta-analysis of country-of-origin research. Journal of Economic Psychology, no. 20(5), pp. 521–546. Available at: http://surl.li/hergk

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-09