ІНТЕГРОВАНЕ БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ ЯК ЗАПОРУКА УСПІХУ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

  • Т. В. Обелець Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна image/svg+xml https://orcid.org/0000-0002-1553-5150
  • А. Ю. Чорноштан Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна image/svg+xml https://orcid.org/0009-0001-2827-4498

DOI:

https://doi.org/10.20535/2307-5651.31.2024.319019

Ключові слова:

бізнес-планування, інтегроване бізнес-планування, проєктна діяльність, управління підприємством

Анотація

У статті досліджуються аспекти процесу інтегрованого бізнес-планування, що надає можливість підприємствам поєднувати стратегічні довгострокові та оперативні короткострокові цілі. Визначено, що в умовах динамічних змін економічного середовища та глобальної невизначеності традиційні підходи до бізнес-планування вже не є достатньо гнучкими та досконалими. Проведено аналітичну оцінку низки проблем у процесах бізнес-планування, коли підприємства опиняються в пастці відставання, а проєктна діяльність відбувається у реактивному режимі, зорієнтованому на минулі події, а не в активному, спрямованому на перспективу. Означено чотири основних типи проблем бізнес-планування: жорстка орієнтація виключно на стратегічне управлінське планування або занадто лабільні управлінські рішення, що змінюються хаотично; формальність і нежиттєздатність бізнес-планів, відсутність логічної спадкоємності між циклами планування без урахуванням змін економічного середовища; припущення в процесі проєктної діяльності щодо досягнення певних фінансових цілей не завжди послідовні та реалістичні та не враховують наявних ресурсних спроможностей підприємства; відсутність необхідних інструментів мотивування колективу до ефективної роботи. На основі аналізу викликів та основних причин наявних проблем у процесі бізнес-планування окреслено необхідні фактори, які забезпечать більшу успішність проєктної діяльності на підприємстві у мінливих сучасних умовах. Серед них виокремлено наступні: орієнтованість на стратегічну мету підприємства та готовність до вдосконалення поточних ініціатив; спадкоємність успішності та інтеграція бізнес-планування з циклом управління; фокусування на чітких вимірюваних орієнтирах; наявність важелів впливу для формування необхідного психологічного клімату і мотивації діяльності працівників для досягнення стратегічних цілей підприємства.

Посилання

Barrow C., Barrow P., Brown R. (2018). The Business Plan Workbook: A Step-By-Step Guide to Creating and Developing a Successful Business. (9th ed.). Kogan Page. 407 p.

Collins J. (2001). Good to Great: Why Some Companies Make the Leap and Others Don't. Harper Business. (1st ed.). 400 p.

Friend G., Zehle S. (2009). Guide to Business Planning. The Economist Newspaper Ltd. 282 p.

Ford B. R., Bornstein J. M., Pruitt P. T. (2007). Ernst & Young Business Plan Guide. (3rd ed.). Wiley. 256 p.

Gemünden H. G. (2015). Success Factors of Global New Product Development Programs, the Definition of Project Success, Knowledge Sharing, and Special Issues of Project Management Journal. Project Management Journal, no. 46(1). DOI: https://doi.org/10.1002/pmj.21480

Meredith J. and Zwikael O. (2024). Managing business case and benefits realization. In book: The Handbook of Project Management, pp.151-164. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003274179-13

Aroral H. K. (2021). Waterfall process operations in the fast-paced world: Project management exploratory analysis. International Journal of Applied Business and Management Studies, no. 6(1), pp. 91-99. Available at: https://www.ijabms.com/wp-content/uploads/2021/05/05_ARORAL_PB.pdf

Makarenko S. M., Oliinyk N. M. (2017). Biznes planuvannia: navchalno-metodychnyi posibnyk [Business Planning: Educational and Methodological Manual]. Kherson: TOV «VKF STAR LTD», 224 p. (in Ukrainian)

Lavriv L. A. (2013). Biznes-planuvannia u diialnosti orhanizatsii: bazovi protsedury ta osnovni metodychni pidkhody [Business planning in the organization’s activity: Basic procedures and main methodological approaches]. Innovatsiina ekonomika – Innovative Economy, vol. 10(48), pp. 104-111. (in Ukrainian)

Karpov V. A. (2014). Planuvannia ta analiz pidpryiemnytskykh proektiv [Planning and Analysis of Entrepreneurial Projects]. Odesa: ONEU, 243 p. (in Ukrainian)

Hurova K., Melnychuk M., Pashchenko A. (2021). Otsiniuvannia investytsiinoi pryvablyvosti maloho pidpryiemstva [Assessment of investment attractiveness of small enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo – Economics and Society, vol. 32. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-77 (in Ukrainian)

Varnalii Z. S., Vasyltsiv T. H., Lupak R. L., Bilyk R. R. (2019). Biznes-planuvannia pidpryiemnytskoi diialnosti: navch. posib. [Business Planning for Entrepreneurial Activity: Educational Manual]. Chernivtsi: Tekhnodruk, 264 p. (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-19